Isnin, 8 Ogos 2011

PENJAGAAN KULIT BERMINYAK,BERJERAWAT DAN MERAWAT KULIT KERING

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..

1.KULIT BERMINYAK

Kali ini saya nak berkongsi pengalaman saya sewaktu peningkatan naik remaja.

ketika saya berusia 14 tahun, saya mempunyai masalah jerawat di bahagian dahi saya.saya kurang rasa percaya diri dalam bergaul kerana saya malu jika teman2 saya memandang jerawat saya.

saya mencuba meneliti dan mencari punca nyer.. dan apa yang saya sedari iaitu pemakanan, stress, dan pemilihan pencuci wajah yang tak sesuai.

pada bulan ramadhan cuti sekolah saya menetap di rumah ibu tiri saya. saya & anak kepada abang tiri saya shopping, saya terpancing hati untuk mengetahui product MUSTIKA PUTERI.
Saya menbeli, pencuci wajah, toner untuk kulit berminyak & jelly gel penghapus jerawat dengan harapan jerawat saya akan baik & pulih dan alhamdulillah saya berjaya. selain itu saya jugak berpantang tidak memakan makanan yang pedas, saya rancang waktu tidur saya (yang sebelum itu selalu tak cukup tidur) saya kawal emosi saya dan elak diri dari stress.

setelah berganjak usia 17 tahun pulak, saya mengunakan product CLEAN & CLEAR.
dan sekali lagi alhamdulillah hasil yang sama saya perolehi.. tiada masalah kulit di wajah saya.

2.KULIT KERING


namun begitu.. setelah usia saya 20 tahun, pertukaran harmon berlaku pada saya. kulit saya menjadi kering.. ini kerana proses penuaan. saya mendekati product DIOR (product termahal yang pernah saya pakai).
apa saya boleh kata adalah WOW!!! FANTASTIC REALLY DO A GREAT JOB!!

kulit saya menjadi gebu dan lembab.. inilah gambar nyer, minta maaf yer seksi ehekz :D


tapi oleh kerana tidak mahu terus menerus bergantung pada product mahal dan saya teringin mencuba product lain iaitu NIVEA. hasil masih sama cuma saya tak selesa sebab apabila saya berkeringat terasa licin dan melekit.

sekarang usia saya 30 tahun. saya mencuba product baru lagi iaitu  GARNIER. alhamdulillah saya tidak menghadapi masalah mengamalkan product tersebut.
sehingga ke hari ini saya masih setia pada product GARNIER untuk menjaga kelembapan kulit wajah saya.







dibawah ini saya sertakan gambar terbaru saya :)

tua itu pasti, tapi untuk melambatkan proses nyer, kita perlu menjaga kelembapan kulit.

SELAMAT MENCUBA... :)
assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan